Sunday 6 April 2014

Hidup Ini Bukan Segalanya Indah

Assalamualaikum dear blog.

Tiba-tiba rasa nak menulis malam ni.
Menulis untuk meluah.
Kadang kala mulut tidak mampu berbicara apa yang hati rasa.
Bersabar dan terus berlakon bagaikan tiada apa yang berlaku.

Muhasabah diri kadang itu perlu,
buat diri sedar akan kelemahan yang ada pada diri ini.
Aku sedar, terlalu banyak kekurangan diri yang kadang aku rimas.
Terutama kurang sabar dengan kerenah orang.
Orang kadang kata buat tak tahu je tapi mampu ke kita begitu sampai bila bila?

Tuhan tahu aku kurang sabar, Tuhan tahu aku cepat marah,
Dihantarkan aku ke Dungun.
Tempat yang mengajar aku erti sabar dan menahan marah.
Tempat yang mengajar aku berhadapan dengan manusia yang suka mencari salah.
Tempat yang mengajar aku untuk berdikari dengan sepenuhnya.
Tempat yang memberi aku segala-galanya yang aku perlukan dalam kehidupan ini.
Tempat yang mendidik aku untuk sentiasa bertahan dan kuat untuk diri sendiri.

Aku belajar darinya walaupun aku tidak menyukainya.
Kadang kita perlu belajar untuk suka dan terima benda yang kita tidak suka.
Dengan cara itu Tuhan mengajar kita mengenali dunia.
Dunia ini bukanlah indah sepenuhnya,
penuh perisa dan rasa.
Kalau semuanya indah, syurgalah namanya.

Setiap semester pasti akan ada permasalahan / konflik berkaitan manusia.
Aku tidak pernah menganggu hidup orang tapi,
aku lupa manusia kini kurang timbang rasanya terhadap orang lain.

Kisah rakan sebilik, rakan sekelas, orang sekeliling dan segalanya.
Mampu bersabar dan redha dengan segalanya.
Kadangnya tidak semua benda yang berlaku adalah kesukaan kita.
Selagi kita ada iman dan percaya pada apa yang ditakdirkan dan diaturkan untuk diri kita,
kita akan sentiasa kuat dan terus melangkah dalam hidup ini.

10:41 PM UiTM Dungun's library

p/s: Sabar

0 budi bicara:

Post a Comment

@