Tuesday 10 May 2011

Mak, Ibu, Mama, Umi, Mummy...

Sumber google images








Bila tiba 8 Mei setiap tahun, pasti orang akan menyambut Hari Ibu..
Ahaaaa....pada hari inilah orang akan membuat ucapan terima kasih itu semua kepada ibu masing-masing..
Baik, disini timbul 1 persoalan....mengapakah Hari Ibu ini disambut pada 8 Mei je??
Dibawah ini adalah petikan yang saya ambil dari nota kawan saya dari facebook...

Maka jawabnya HARI IBU di fatwakan oleh ulama’-ulama’ di sebelah Timur Tengah adalah haram kerana hari ibu ini asalnya adalah hari “The Mother of God” dalam upacara kalendar orang kristian, The Mother of God yang bermaksud hari ibu Tuhan, orang kristian mengangap maryam iaitu ibu kepada Nabi Isa a.s ini adalah ibu Tuhan. Dalam Islam menyuruh umatnya mengenang jasa ibu ini setiap masa dan waktu sepanjang tahun bukan setakat satu hari sahaja.

Oleh sebab saya merasa keliru, so, saya pun g la google cari history of mother's day...
So, I have found this pages...klik here & here too...
And what a suprise bila saya baca, yeah, mmg betul apa yang telah ditulis oleh kawan saya itu..
Maknanya Hari Ibu ini sebenarnya disambut sebagai salah satu upacara keagamaan...

Astaghfirullahalazim...rupanya ada udang di sebalik batu eh...
Tak sangka saya....so, what we should do now..any ideas?? hurm...


4 budi bicara:

alin said...

jgn niatkan hati kita utk sambut menyerupai upacara tu..senang cite,hari ibu adalah hari lahir kite tau sbb ibu yg lahirkan kite mse tarikh tu..btol x??hihihi.. :p

Lulu Caldina said...

no komen huhu

Unknown said...

alah..sambut jer hari ibu tiap ari..kan senang...tahniah dah abeh exam....

Hatinyarapuh said...

@ Rossa Alina ahaha....best jugakk cmtu... :D

@ Lulu caldina peace..

@ Noh Kodiang ahaha..stju2....kasih syg kat ibu stiap hari bkn stiap 8 mei sahaja..tahniah? ahaha..dah lme hbis exam da.. :D

Post a Comment

@